vrijdag 1 februari 2002


Ferdinand is jeugdsentiment


mijn dagelijkse plezier.

Delft - In mijn jeugd stond er in het Leidsch Dagblad dagelijks de strip van Ferdinand. Ik vond het erg leuke verhaaltjes en rond mijn twaalfde jaar begon ik ze uit te knippen en in een schriftje te plakken. Ik ontketende daarmee een rage. Iedereen in mijn schoolklas en in mijn straat begon een Ferdinandverzameling. Omdat ik de rage had gestart, had de grootste collectie. Maar mijn vrienden deden er alles aan om mij in te halen. Ze haalde huis aan huis oude kranten op en zochten daarin naarstig naar nieuwe afleveringen van de strip.
Ook nu vind ik deze klassiek “stomme” strip nog erg grappig. Ferdinand werd voor het eerst door zijn schepper, de Deen Henning Dahl Mikkelsen, in 1937 aan het papier toevertrouwd. Toen ik met hem kennis maakte, was hij dus al op leeftijd. Hij is dan ook tijdloos. Toen de strip in heel Europa populair bleek, werd hij in 1947 ook in Amerika geïntroduceerd. Tekenaar Mikkelsen verhuisde naar California. Hij tekende de strip elke dag tot zijn dood in 1982. Maar Ferdinand stierf niet. Hij overleefde zijn schepper en verschijnt ook nu nog dagelijks met zijn vrouw en zoontje in de kranten. Hij wordt nu in de oude vertrouwde stijl getekend door Henrik Rehr. Rehr is ook al een Deen. Rehr verhuisde in 1992 naar de Verenigde Staten, waar hij in Manhattan woont. Hij houdt niet alleen mijn jeugdsentiment in leven, maar dat van vele met mij.

mijn dagelijkse plezier.