woensdag 9 januari 2002

Vliegen 22 keer veiliger is dan autorijden
Delft - Veiligheid is een gevoel. Het doet er niet zo veel toe of je veilig bent. Het gaat er om of je je veilig voelt. Bejaarde mensen voelen zich onveiliger dan jonge mensen. Terwijl uit de statistieken blijkt dat juist jonge mensen vaker het slachtoffer zijn van geweld. Immers bejaarden mensen zitten ’s avonds voor de tv en kijken naar een soap, terwijl de jongeren uitgaan en de disco’s en danszalen bezoeken. Daar worden zij dan soms het slachtoffer van geweld. Dat lezen de bejaarde thuiszitters de volgende dag in de krant en hebben nog meer reden om zich onveilig te voelen. Ten onrechte!

Zo is het ook met het vliegen. Na 11 september kreeg vliegen een negatief imago. Dat wordt nog versterkt doordat bijna alle grote ongevallen daarna hebben plaatsgevonden. Zo was er de ramp met het SAS-verkeersvliegtuig op de luchthaven in Milaan, waarbij alle 104 passagiers en zes bemanningsleden om het leven kwamen. In november stortte een toestel van American Airlines op een woonwijk in New York waarbij 260 mensen om het leven kwamen. De verkoop van vliegtickets ging dramatisch omlaag en de vliegmaatschappijen moesten flink bezuinigen. Dat merk je aanboord. De KLM serveert nu nog slechts een paar sandwiches in plaats van een maaltijd. Toch is er ook in dit geval geen reden voor dit gevoel van onveiligheid. Het Britse adviesbureau voor de luchtvaartindustrie Airclaims meldt dat het jaar 2001 het veiligste vliegjaar was sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog. Airclaims telt de ongevallen met vliegtuigen die op commerciële basis vijftien of meer passagiers vervoeren. De terreuraanslagen in de Verenigde Staten met de gekaapte verkeersvliegtuigen versterken het beeld dat vliegen sinds vorig jaar riskanter is geworden. Deze zelfmoordacties en het ongeluk, waarbij Oekraïense militairen per abuis een Russisch verkeersvliegtuig uit de lucht schoten, vallen buiten de telling van Airclaims. Het bureau komt voor 2001 op achttien ongelukken, waarmee het laagterecord van twintig van 1998 werd gepasseerd. Gemiddeld verongelukten het afgelopen decennium jaarlijks 24,3 toestellen.
In totaal kwamen het afgelopen jaar 715 mensen om het leven bij ongelukken met verkeerstoestellen.

Het aantal fatale vluchten neemt sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog geleidelijk af. Volgens Airclaims is vliegen nu honderd keer veiliger dan begin jaren vijftig. Vliegtuigbouwer Boeing heeft berekend dat vliegen 22 keer veiliger is dan autorijden.

Geen opmerkingen: