zaterdag 5 januari 2002

Koek en ei
Hilversum – In de jaren zestig was de radiocomedy – wij noemden dat toen nog gewoon een hoorspel – ‘Koek en ei’ in ons gezin buitengewoon populair. Wij misten nooit een aflevering van deze AVRO-serie en mijn vader nam ze ook nog allemaal op. Hij was toen al in het bezit van een bandrecorder. Ik hoorde de afleveringen dan ook meer dan eens en kon opa Spruit al snel heel goed nadoen. Helaas zijn alle opnamen in de loop der jaren gewist. Dat was een gewoon kwestie van zuinig omspringen met de tapes. Maar dank zij het Nederlands Audiovisueel Archief (NAA) kan ik toch weer naar een aantal afleveringen luisteren. Gistermorgen arriveerde een cd’tje met drie afleveringen uit 1961. Een verlaat verjaarscadeau van mijn echtgenote. De programma’s werden indertijd opgenomen met publiek in het Amsterdamse Minerva-paviljoen. Tegenwoordig heet dat met een goede Nederlandse uitdrukking ‘before a live audience’. Het was fantastisch om de stemmen van Ko van Dijk, Conny Stuart, Johan Kaart, Joop Doderer en Enny Mols-de Leeuwe weer te horen. De programma’s hebben nog niets van de kracht, de humor en de vitaliteit verloren.
De cd is een uitgave van het NAA, van oudsher het bedrijfsarchief van de publieke omroep. Ik vind het een uitstekende gedachte te weten dat we in Nederland een cultuurhistorisch instituut hebben dat het audiovisuele erfgoed in ons land beheert.

Klik naar het NAA.

Geen opmerkingen: