Stiphout - Als je mensen wilt overhalen om iets te doen, moet je het leuk maken. Ik geloof in plezier als stimulans. Het is ontwikkeld in Stockholm. Het heet ‘Rolighetsterorin’ of ‘The Fun Theory’. Hoe krijg je mensen zo ver dat ze de trap nemen in plaats van de roltrap of de lift? Het blijkt dat meer mensen de trap nemen als het leuk is om te doen. Het gaat mensen er niet om of ze het voor zichzelf of voor het milieu doen. Het enige dat telt is dat mensen het leuk vinden om te doen. Ik zag het filmpje in een commercial van Volkswagen. De autofabrikant wil mensen de leuke kant van verantwoord gedrag laten zien. Misschien heeft het ook wel iets te maken met het feit dat ze in de toekomst groene auto's willen verkopen. Tijdens de campagne wordt een aantal experimenten gelanceerd waarmee gekeken wordt of 'fun' gedrag kan veranderen. Niet alleen de pianotrap in een metrostation in Stockholm is leuk. De diepe afvalbak is ook erg leuk. Een dergelijke bak lijkt me wel iets voor Stiphout. Een bijdrage van Marjan |
Room with a view in New York
4 maanden geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten