donderdag 24 november 2011

Vipspotting

Delft – Veel gewone Nederlanders weten graag van alles, misschien wel gewoon helemaal alles, van bekende Nederlanders (BN’ers). Je kunt daarvoor bladen kopen die je op de hoogte brengen van de leefstijl en gewoonte van de BN’ers. Maar je kunt er ook websites voor bezoeken waarop staat waar ze recentelijk zijn gesignaleerd. Op onze laatste vliegreis naar Spanje zaten we zowel op de heen- als de terugreis in het vliegtuig met bekende Nederlanders. Met die wetenschap heb ik niets gedaan. Ik heb me ook niet met een van hen laten fotograferen. Toch zijn er mensen die dat wel doen. Deze hobby heet vipspotting. Je hebt zelfs websites waarop je kunt vertellen waar en met wie je een BN’er hebt gezien.
Ik vind het voldoende om mijn echtgenote even aan te stoten: “Zag je met wie Chris Zegers was” of “Het haar van Johnny de Mol ziet er in het echt ook bizar uit”. Vroeger sms’te men een dergelijk waarneming naar de beheerder van www.vipspotting.nl en binnen luttele seconden stond de waarneming vermeld op de site. Nu is dat niet meer nodig. Met de mobiele telefoon wordt een fotootje gemaakt en meteen op Twitter en/of Facebook geplaatst. Ik doe dat niet. Ik volg mijn eigen Nederlander(tjes). En die verschijnen dan niet alleen hier op ODD, maar soms ook heel onverwacht in combinatie met de BN’ers van het web. Saskia spotte hen zo op YouTube. Leuk hé?

Geen opmerkingen: