woensdag 11 augustus 2010

Voordelig barbecueën


Delft – “Rosé La Tulipe wordt door kenners beoordeeld als de lekkerste rosé ter wereld”, beweert wijnboer Ilja Gort. Ik hoor niet bij die kenners, want ik heb lang niet alle op de wereld beschikbare rosé gedronken en kan dus geen eerlijke vergelijking maken. Maar het is een uitstekende rosé waar ik graag voor omfiets. Dat wel. Gort gebruikt voor deze wijn, die de Appellation Bordeaux Controlée heeft, vrijwel uitsluitend Merlotdruiven met voor de stevigheid en de structuur ook wat Cabernet Sauvignon. Hij gebruikt bovendien alleen de eerste 'jus', het jongste, meest frisse en zuivere sap uit de druiven. Daarna wordt de rosé heel licht gefilterd. Zo vind je hem in de schappen van supermarkt AH. Deze week met 25 procent korting. Net als de rode en de witte La Tulipe. Voor de rode gebruikt hij ook rijpe Merlot-druiven en voor de witte de rijpe Sauvignon-druiven. Ilja stuurt me regelmatige een briefje om me op te hoogte te houden van de gebeurtenissen op zijn wijnkasteel.
Zo weet ik dat hij voor oktober nog op zoek is naar plukkers. Laat het me maar weten als een weekje of twee hard, maar gezellig wilt werken voor een Hollandse wijnboer. Voor de wijn behoef het je overigens niet te doen want die is volop te koop bij je lokale AH-supermarkt. Dus maak je fietstassen maar leeg en haal een voorraadje van deze wijn in huis. De rode en de witte zijn 4 euro 99 en de rosé 5 euro 99. Maar deze week krijg je op de rosé 1 euro 50 en op de rode en witte 1 euro 25 korting per fles. Dat is nog eens voordelig barbecueën.

Geen opmerkingen: