Nostalgie & Satire
Amsterdam – De Britse auteur en schilder Harland Miller en ik hebben tenminste één ding gemeen. We houden allebei van de boekjes van Penguin, de Britse uitgever van Engelstalige literatuur. Niet alleen omdat het zulke handige boekjes zijn om in bad of bed te lezen. Liefhebbers van Penquin houden ook van de paperbacks vanwege de omslagen. In 2001 begon Miller aan een serie schilderijen met de kaften van Penquin als onderwerp. Een serie die hij nog steeds uitbreid. De veelzijdige serie is pop art, abstract en figuratief. Het is bovendien heel grappig en heeft ook van alles te maken met de nostalgie die de goedkope boekjes oproepen. Ik geniet vooral van de geschilderde pinguïn. Steeds anders, maar het beestje kijkt steevast verbaasd en een beetje panisch om zich heen. Door de manier waarop Miller de geliefde boekomslagen onderhanden neemt, transformeert hij die tot hedendaagse soms satirische commentaren op het leven (van de schrijver) en de literatuur. "Dirty Northern Bastard" is bijvoorbeeld een commentaar op de schrijver D.H. Lawrence. Het slaat op diens vrije seksuele leven en op de ongeremde seksualiteit in zijn romans. Er is ook een serie waarin Miller blijk geeft van een frisse kijk op het hedendaagse leven. Er staan leuzen op de covers zoals: "Don't let the bastards cheer you up"-- "Waiting for nothing to end" -- "If the phone don't ring it's me" -- en -- "What's all the hubbub bub?" Maar voor de liefhebbers van de omslagen gaan de schilderijen natuurlijk vooral over de boekjes. Het papier waarop is geschilderd, kreukt aan alle kanten. Het doek toont een boek dat al heel wat koffie- en badongelukjes heeft overleefd. Ik ken het werk van de Londenaar van galeries in de Britse hoofdstad. Van 3 september tot eind oktober is zijn werk nu ook te zien in Galerie Alex Daniels in Amsterdam.
Tweet
Geen opmerkingen:
Een reactie posten