vrijdag 6 augustus 2010

Dieuwertjes taart



Veldhoven – Gisteren vierde kleindochter Dieuwertje haar achtste verjaardag. Ondanks het wisselende weer kon het feestje toch gewoon in de tuin plaats vinden. Oma Marjan, Opa Joop en ik waren de eerste gasten. Gedurende de dag liep de tuin echter helemaal vol met familie en vrienden. Een verjaardag kent vele hoogtepunten. Voor de jarige zijn dat natuurlijk de gasten en de cadeaus. Voor mij was dat gisteren ook de cake die Dieuwertje de dag daarvoor met haar moeder had gemaakt. Ik wilde wel eens iets proeven van haar bakkunst. “Ik heb ook geholpen”, riep Abel meteen toen ik Dieuwertje en haar mama complimenteerde met het resultaat. Mijn kleinzoon had gelijk. Op de foto is goed te zien dat hij ook in de keuken was. Nadat de koffie was geserveerd, bracht Saskia de taart de tuin in en zette die voor haar jarige dochter neer. Na het zingen van ‘lang zal ze leven’ was het de beurt aan Dieuwertje om de kaarsen uit te blazen. Het feestvarken aarzelde. Heel even maar. Maar toch. De tulband zag er met de brandende kaarsjes ook zo mooi uit. Na een laatste blik zoog Dieuwertje haar longen vol lucht en kweet zich van haar verjaardagstaak. Ze blies de kaarsjes in één keer uit. “Ik heb de taart vanmorgen nog versierd”, vertelde ze later toen we zaten te smikkelen. Ze wees daarbij trots op de bloempjes en andere suikerversieringen bovenop de tulband.

Geen opmerkingen: