dinsdag 18 augustus 2009

McCalorie


Delft – Onlangs schreef ik op ODD dat ik had ontdekt dat de Londense restaurantketen ‘The Real Greek’ op de menulijst ook het aantal kcal vermelden dat in de maaltijd zit. Saskia vertelde me naar aanleiding daarvan dat de Amerikaanse keten van hamburgerrestaurant McDonald’s dat ook doet. In een restaurant van die keten staat het niet op het menu.

Lunch bij McDonald’s.

Zoals jullie weten hebben ze geen menukaart bij McDonald’s. Je moet via de lichtbakken achter de counter je hamburgermenu uitkiezen. Daar staat bij de gerechten geen informatie over de calorieën. Je vindt die informatie echter wel op de verpakking en de placemat. Ze hebben ook een voedingsfolder en een website waar je die gegevens kunt vinden. Daar staan ook de dagelijks toegestane (misschien wel aanbevolen) hoeveelheden. De Mcfan kan het daar dus meteen vergelijken met zijn of haar favoriete McDonald’s menu. Wij besloten het eens te onderzoeken. Corien & ik komen anders niet in een McDonald’s, maar aan een onderzoekje wilden we wel meewerken.

Ik doe alles voor een onderzoekje.

Samen met Saskia en haar kinderen streken we vorige week neer bij de lokale McDonald’s. Nu bleek dat er meer is dan de smaak van friet en hamburgers die belangrijk is bij de keus van het menu. Benthe, Sietske en Karsten kozen het menu waar een stukje speelgoed in zit. Ik koos ten behoeve van het onderzoek een ‘Big Tasty met Bacon’ en een side salad. De burger was lekker, maar leverde volgens de verpakking meteen 885 kcal op. Dat is 44 procent van wat ik dagelijks nodig heb. Samen met de salade en de sinaasappelsap werkte dus de helft van mijn dagelijkse hoeveelheid kcal naar binnen met deze lunch. Dat is niet alleen informatie die stevig aankomt.

Geen opmerkingen: