zaterdag 14 maart 2009

Mooi kippenvel


Delft – Het kiezen van een beroep is iets waar bijna elk kind mee worstelt. In eerste instantie kiezen alle jongentjes voor brandweerman, politieman of het beroep van papa, maar gelukkig gaat dat weer over. Meisjes antwoorden op de vraag: wat wil je later worden, steevast eerst moeder. Hoewel dat een flinke job is, komt het niet voor in een beroepskeuzetest. Ik heb nog nooit een meisje of jongen horen zeggen: ik wil later loopbaanadviseur worden. Toch zijn die in grote getale, want bij het kiezen van een vak is een beetje hulp nooit weg. Het lijkt jonge meisjes ook erg leuk om later de dagelijkse boterham te verdienen als fotomodel. Je reist over de hele wereld en hoeft er niet erg lang voor in de schoolbanken te zitten. Niemand stelt een fotomodel vragen over Griekse filosofie of wil van hen iets weten over Gotische kathedralen. Je hoeft alleen maar te doen wat de fotograaf van je vraagt.

Alleen maar mooi kijken zonder kippenvel te krijgen

‘Mooi kijken’, ‘bang kijken’, ‘hongerig kijken’ en al die andere expressies kunnen zij op commando te voorschijn toveren. Een vak om naar uit te kijken. Het fotomodel op de foto zag ik aan het werk op een frisse morgen in Delft. Met de graffiti van de Prinses Irenetunnel als decor werd zij op de gevoelige plaat vastgelegd. Ik zag haar aan het werk toen ik langs fietste op weg naar de bibliotheek. Toen ik een uur later terugreed stond ze nog steeds in een slipje en een bh’tje. Voetgangers en fietsers schoten diep in de kraag langs haar heen, terwijl zij haar best deed om ‘mooi te kijken’ zonder kippenvel te krijgen.

Geen opmerkingen: