maandag 23 maart 2009

Kunst om op te klimmen


Delft – Heel veel toeristen hebben in de afgelopen jaren een foto gemaakt bij het standbeeld van Willem van Oranje in de Prinsentuin van Museum Het Prinsenhof. In het museum is sinds afgelopen zaterdag de tentoonstelling: ‘Auke Hettema, Beelden en tekeningen’ te zien. Hettema (1927-2004) is de maker van het standbeeld van Willem van Oranje.
Foto’s die we de afgelopen zes jaar maakten.

Corien & ik bekeken de tentoonstelling kort na de opening ook. Het standbeeld staat overigens nog niet zo lang in het Delft. Koningin Beatrix onthulde het in juni 2003 en ook wij namen sindsdien heel wat foto’s van het beeld. Het beeld is favoriet bij Corien en het kleine exemplaar ervan zou ze graag thuis een plaatsje geven.
Corien is helemaal weg van het kleine exemplaar.

In het museum is nu een prachtig overzicht te zien van het werk van Auke Hettema. Hij heeft een oeuvre opgebouwd met religieuze beelden, portretbusten en een scala aan monumenten. Hij werd in ons land heel bekend door de vele beelden in de openbare ruimte. Uit mijn Leidse tijd ken ik natuurlijk het beeld van Piet Paaltjes, maar er zijn nog veel meer bekende beelden. Zijn werk is deels abstract, deels figuratief. Ik vind het moeilijk om hem bij een echte kunststroming in te delen. Het beste wat ik er van kan zeggen is dat zijn werk wat impressionistisch is. Het doet er ook niet zo erg veel toe. Het indelen van kunstenaars in kunstgroepen blijft toch een gekunstelde bezigheid. Hettema zoekt duidelijk naar een relatie met de maatschappij van zijn tijd en vermijdt vrijblijvendheid. Kijkend naar al zijn beelden, ontdek ik een voorkeur voor beelden die door kinderen beklommen kunnen worden. Zou dat de reden zijn dat hij het beeld van Willem van Oranje op een lage sokkel heeft laten plaatsen? Ik behoefde in mijn eigen fotoverzameling niet lang te zoeken om foto’s van ons met de kleinkinderen te vinden bij het standbeeld. Menig bezoeker van Delft staat bij het beeld op de foto en menig kind staat op de sokkel. Ik denk dat Auke Hettema dat wel leuk zou vinden.

De tentoonstelling ‘Auke Hettema, Beelden en tekeningen’ is nog tot en met 21 juni te zien in Museum Het Prinsenhof.

Geen opmerkingen: