dinsdag 31 maart 2009

Bank is zalmkleurig


Delft – “Ik ben overgestapt op een andere bank”, meldde Gerrit me gisteren terwijl we samen vanuit de stad naar huis fietsten. Ik knikte en luisterde verder naar Gerrit; “Ik vond mijn oude bank niet erg solide meer. Dus koos ik voor een andere bank. Een bank moet betrouwbaar en solide zijn anders gebeuren er ongelukken.”
Terwijl we genoten van het warme lentezonnetje fietsen we verder. Ik dacht na over wat Gerrit had gezegd.

Deze banken zijn ook afgedankt.

“Wat is het verschil tussen je oude en je nieuwe bank?” vroeg ik hem.
“Niet veel, maar mijn nieuwe bank is zalmkleurig”, zei hij een beetje lacherig.
“Dat zal niet iedereen mooi vinden”, vreesde ik.
“Dat is dan jammer”, zei Gerrit ferm, “maar voor mensen die zalmkleurig niet mooi vinden, is geen plaats op mijn bank”. “Die kunnen gaan”, beweerde hij onverzettelijk. “Er is de laatste tijd veel te doen over banken”, mijmerde Gerrit hardop, “Wat ik daarvan geleerd heb, is dat je ferm moet zijn en een duidelijk standpunt moet innemen”. Ik knikte nog maar eens.

Geen opmerkingen: