woensdag 4 maart 2009

Kie(k) naw

 Minister Joseph Luns vierde in 1965 carnaval in Helmond waar hij werd uitgeroepen tot ereprins van De Keiebijters.Helmond – Als je wilt weten hoe het er ooit aan toe ging in Helmond, hoe het is veranderd of hoe het nu nog steeds is, ga dan naar de tentoonstelling Kie(k) naw in de dependance van het Gemeentemuseum in de Boscotondohal aan het Frans Joseph van Thielpark. Dat kan nog tot juni.
De tentoonstelling laat het gewone leven van de Helmonder zien. Er is een selectie gemaakt uit tienduizenden foto's uit de eigen collectie, van het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCE), bedrijven en particulieren. Er hangen ook ‘kiekjes’ van bekende Nederlandse fotografen, zoals Cas Oorthuys. De tentoonstelling is het leukst als je zelf een Helmonder bent en lang in de stad hebt gewoond. Anders ben ik bang dat de plaatjes je niet veel zeggen. Afgelopen zondag bezochten Corien & ik samen met Ad & Els deze tentoonstelling. Ik was dan ook het snelste klaar. Ik had misschien beter op een vrijdag kunnen gaan. Dan is om 11:00 uur een gratis rondleiding door de tentoonstelling.

Els wijst haar schoonvader aan.FOTO: AD

Via de vele honderden foto’s maak je als het ware een wandeling door 150 jaar Helmondse geschiedenis. De oudste foto’s dateren van iets na 1860, maar er hangen ook foto’s van het carnavalsfeest met o.a. minster Luns in 1965 en de bevrijding in 1944. De jongste foto’s tonen gebeurtenissen uit het afgelopen jaar. Ik ontdekte een foto van Pieter Jan als schooljongen en Ad & Els zagen hun (schoon)vader tussen de muzikanten.

Geen opmerkingen: