zaterdag 14 februari 2009

Televisie op je oogbol

Delft – Televisiekijken met je ogen dicht. Dat moet over tien jaar kunnen. Als ik tenminste het verhaal van 'futuroloog' Ian Pearson mag geloven dat ik in de Daily Mail las. Je kunt op elk moment en elke plaats tv kijken. Je doet ‘s morgens domweg een speciale contactlens in. In de lens zit een minuscuul beeldscherm. Je bedient dit kleine tv-scherm met een stemcommando of een beweging van je hand. Je eigen lichaamswarmte zorgt voor de voeding van het apparaatje. Zonder dat anderen het weten, zit jij lekker naar de tv te kijken, want de beelden worden direct op je oogbol geprojecteerd.
 Met behulp van een lens op je oogbol tv kijken. Het kan straks.

Televisiekijken wordt niet alleen veel meer privé, het wordt ook nog spannender. Met een zogenoemde 'digitale tatoeage' worden de gevoelens van de personen op je kleine schermpje aan jou overgedragen. Tijdens het kijken naar een James Bond film krijg je de zelfde adrenalinestoot als de filmheld. Als Ajax weer verliest, voel jij het verdriet en de machteloze woede van de trainer zelf ook. Hoever zijn we nog van deze toekomst verwijderd? Na een google-actie kwam ik er achter dat de Universiteit van Washington al een artikel over de eerste contactlens waarin onderzoekers dergelijke techniek hebben ingebouwd, heeft gepubliceerd. Het gaat nu nog om een lens waarop slechts een paar pixels zichtbaar zijn. Dat is ‘alleen’ nog een kwestie van doorontwikkelen. De wetenschappers noemen als voorbeeld van een mogelijke toepassing een piloot die belangrijke vluchtdata via zijn lens ontvangt. Ik hoop niet dat het ooit zover komt dat ik mijn emoties via een 'digitale tatoeage' zal beleven. Maar dat deze ontwikkeling – hoe onvoorstelbaar futuristisch het nu nog klinkt – er aankomt, geloof ik zeker.

1 opmerking:

Anoniem zei

tziet er bere tof uit en kbegin er al vast vo te sparen