vrijdag 6 februari 2009

Charmante Zuid-Afrikaan


Delft – Een compliment is makkelijker gegeven dan een kritische opmerking. De eerste is ook veel beter te verteren. Daarom kreeg ik nog wel eens een verontwaardigde blik als ik beweerde dat Zuid-Afrikaanse wijn ontsierd wordt door een rubberluchtje. “Ik ruik er niets vreemds aan”, werd mij dan verzekerd. Dat komt vooral omdat mensen niet ruiken, maar de wijn meteen naar binnen klokken. Maar het gaat steeds beter. Er is veel herplant in Zuid-Afrika, er wordt vroeger geoogst en koeler vergist. Dat levert steeds vaker een uitstekend resultaat op.

Let wel op dat je de MERLOT pakt.

Ik tip deze keer dan ook een Zuid-Afrikaans rood. En deze heeft niet de geur die zo kenmerkend is voor het interieur van de auto van een handelsreiziger in condooms. Het is Swartland Winery, Merlot 2008. Charmante rode wijn met smoel. Net zo opgewekt en karaktervol als de inwoners van Zuid-Afrika zelf. Maak de fietstassen maar weer leeg en rijdt naar de lokale Albert Heijn. Ze verkopen de Zuid-Afrikaanse wijn deze week voor drieëneenhalve euro per fles. Ze gaan met twee tegelijk voor van €6,99 de winkeldeur uit.

Geen opmerkingen: