donderdag 19 februari 2009

Mobiele wijngids is super


Delft – Er zijn in ons land 38.338 verschillende wijnen te koop. Niemand heeft die allemaal geproefd. Ook de schrijvers van wijngidsen moeten een keus maken. Als ze alles zouden willen proeven, zouden ze een jaar lang elke dag 105 wijnen moeten proeven. En dat elk jaar. Een onmogelijke taak. Het verklaart ook waarom wijngidsen zo populair zijn. We kunnen wel wat hulp bij het proeven gebruiken. Zelf gebruik ik vaak de Superwijngids van Nicolaas Klei. Domweg omdat ik in een supermarkt geen deskundige verkoper aantref die me kan helpen. Vriend Klei proeft elk jaar alle wijnen van de supermarkten, Hema, Gall & Gall, Mitra en Dirck III.

 Ik denk dat heel wat wijnkopers belangstelling zullen hebben voor zo’n wijn-tomtom waarmee je je weg vindt tussen rekken met flessen.

Toch ben je er met zo’n wijngids ook niet helemaal uit. Je kunt moeilijk met de wijngids in de hand tussen de rekken met flessen blijven brevieren. Zou het niet handig zijn als de gids op je mobieltje te raadplegen zou zijn? Dat vonden anderen ook en daarom is de Superwijngids 2009 van Nicolaas Klei nu beschikbaar als iPhone-applicatie. Ik denk dat heel wat wijnkopers belangstelling zullen hebben voor zo’n wijn-tomtom waarmee je je weg vindt tussen de rekken met flessen. Ik betaalde voor de gids in de boekwinkel €15,-. In de winkel van iPhone is de digitale versie te koop voor slechts €5,99. De applicatie werkt zowel op iPod touch als op de iPhone en is te downloaden via: http://itunes.com/app/wijngids.

Geen opmerkingen: