zondag 4 januari 2009

Heerlijk maar niet helder


Delft – Vorig jaar is er ruim 1,3 miljard liter bier afgezet in ons land. Dat is ongeveer 95 liter per landgenoot vanaf 16 jaar. Zeg maar één glas per dag. Dat lijkt veel, maar het wordt per jaar juist steeds minder. Tien jaar geleden dronk de gemiddelde Nederlander nog 110 liter bier per jaar. Het is nog wel het favoriete alcoholische drankje, maar vorig jaar dronken we gemiddeld ook 26,7 liter wijn en 1,6 liter sterke drank. We drinken ook veel meer koffie dan bier. We drinken gemiddeld 3,2 kopjes koffie per dag.


Dat is misschien de reden waarom ’s lands grootste bierbrouwer Heineken nu van zijn geloof is gevallen. De brouwer heeft vergevorderde plannen om naast bier ook koffie en thee te gaan verkopen in de horeca. Daarmee hoopt het bedrijf het verlies aan bieromzet goed te maken. Of ze het ook gaan doen onder de naam Heineken is nog niet duidelijk. Ik betwijfel het. Heineken levert naast verschillende biermerken ook al frisdranken als Pepsi, Gatorade, Dr Pepper, Schweppes en 7 Up (onder licentie) en Crystal Clear, Sisi, Royal Club, JOY, Sourcy en Climax aan zijn vele horecagelegenheden. Daar komen nu binnenkort koffie en thee bij. Heerlijk hoeft niet altijd helder te zijn.

Geen opmerkingen: