dinsdag 27 januari 2009

Gaming @ DOK


Delft –Toen ik zaterdagmiddag Dok binnenliep, ontdekte ik dat er een LAN-party werd gehouden. De party werd georganiseerd in samenwerking met de TU Delft. Ik denk dat het de eerste keer is dat een bibliotheek een LAN-party organiseert met 200 deelnemers. Voor de leken onder ons zal ik even uit de doeken doen wat een LAN-party is.

 DOK Gaming organiseerde, in samenwerking met TU Delft en openbare bibliotheek DOK, haar eerste LAN Party.

Het is simpelweg een bijeenkomst waar computerliefhebbers (het woord nerd wordt allang niet meer gebruikt) bij elkaar komen en hun computers op elkaar aansluiten. Dat kan natuurlijk alleen met behulp van een Local Area Network (LAN) dat de computers verbindt. Het is een heel gesleep, want hoeveel veel deelnemers een hele mooie laptop meebrachten, zag ik toch ook nog wel mensen achter een ouderwetse grote monitor zitten. Zo’n LAN-party duurt meestal een heel weekend.

 DOK Gaming organiseerde, in samenwerking met TU Delft en openbare bibliotheek DOK, haar eerste LAN Party.

De voor de hand liggende vraag is natuurlijk: waarom zou je je computer willen aansluiten op die van een ander. Het antwoordt is: om te gamen. In teams van vijf mensen zag ik de jongelui (vooral jongens) computerspellen tegen elkaar spelen. Ook in DOK duurde de party twee dagen. Ze speelden de bekende games Call of Duty, Counter-Strike Source en Counter-Strike 1.6. Ik vond het wel leuk om eens een kijkje te nemen is de gaming-wereld. Ik hoorde van een van de deelnemers dat ze meerdere keren per week trainen om succesvol aan een dergelijke LAN-party deel te kunnen nemen. De deelnemers waren zo serieus dat het wel leek of ze aan een schaaktoernooi deelnamen. Kijk naar een filmpje van de party.

Geen opmerkingen: