vrijdag 25 juli 2008

Waterijsje


 Arthur Potts Dawson (links) met Martin Sach van het Canal Museum, gekleed als Carlo Gatti, de eerste ijscoman van Londen.Londen – Mijn favoriete ijssmaak is mint. In Groot-Brittannië heeft iedere ijscoman het. In ons land tref je het minder aan. Sommige ijsverkopers hebben wel iets dat er op lijkt. Dat is ‘after eight’, het is mint met chocolade. Ook erg lekker. De meeste ijssmaken tref je natuurlijk in Italië aan. Toch vind je ook daar niet alles. In Londen heeft Arthur Potts Dawson van Acorn House in Swinton Street een geheel eigen ijsje ontwikkeld. Het is “Canal flavoured ice-cream”. Een ijsje met de smaak van grachtenwater?
Hij vindt de ingrediënten voor zijn ijs inderdaad bij het Regent's Canal. Het ijsje met de ongebruikelijke smaak is tamelijke populair. Als ik aan het Regent's Canal denk, zie ik afgedankte autobanden en matrassen drijven en winkelwagentjes erboven uitsteken. Het geheel compleet gemaakt met dode ratten. Dat kan toch geen een lekker ijsje opleveren? Toch vindt Arthur langs het Regent’s Canal de ingrediënten voor zijn ijsco’s. Het zijn vlierbloesem, paardebloemen en honing van de lokale bijenhouder. “Dat is de echte smaak van het kanaal”,onthult hij met een glimlach. Als ik in de buurt ben, kan ik het niet laten om er eentje proeven.

Geen opmerkingen: