vrijdag 30 mei 2008

Post Box


Londen – Op reis is het nooit moeilijk om een onderwerp te vinden om te fotograferen. Zeker als je met kinderen en kleinkinderen in Engeland bent, is er altijd wel iets te fotograferen. Elke dag en elk tochtje levert leuke kodakmomenten op.Toch vind ik het ook leuk om alledaagse zaken te fotograferen en die dan later bij elkaar te zetten. Dat levert vaak een verrassen leuk plaatje op. Althans dat vind ik. In Ierland maakte k een collage met de achterkantjes van bussen en met huisdeuren in Dublin. Je behoeft voor zo’n collage niet ver te reizen. Ook in ons eigen land zijn er zulke thema’s te bedenken. In Brielle vond ik ook veel mooie deuren.

Ze zijn zo kenmerken voor Groot-Brittannië dat je in de souvenirwinkels kleine exemplaren kunt kopen.

Onlangs in Engeland wilde ik weer zoiets doen. Er is veel Brits straatmeubilair dat zich daar uitstekend voor leent. Ik heb even getwijfeld tussen telefooncellen en brievenbussen. Het werden de laatste. In het engels heet zo’n ding een post box. Althans in Groot-Brittannië, want in Amerika noemen ze het een mailbox. Ze zijn zo kenmerken voor Groot-Brittannië dat je in de souvenirwinkels kleine exemplaren kunt kopen.

De letters op de box geven aan welke koning of koningin regeerde toen de box werd geplaatst.

Met behulp van mijn medereizigers ging ik op zoek naar de echte exemplaren. Er blijken een aantal verschillende types te zijn. Zo heb je de wall box, de pilar box, de lamp box en de Ludlow wall box. Aan de letters op de post box kun je ongeveer de leeftijd afgelezen. De letters E-R zijn onder de huidige koningin op de boxen geplaatst. De exmplaren met de letters V-R stammen nog uit de tijd van koningin Victoria. Maar er zijn nog oudere boxen. Kijk maar eens goed naar de foto. Je ontdekt ook de letter E van Edward en de G van George.

Geen opmerkingen: