dinsdag 20 mei 2008

Te cynisch?


Delft – De verkoop van Dove producten is met dertig procent gestegen nadat het reclamebureau Ogilvy & Mather voor Unilever begon met de 'Campaign For Real Beauty'. In de reclame-uitingen presenteren ze een breder, gezonder en meer democratisch idee van schoonheid. Ze verdienen een pluim voor de manier waarop ze laten zien dat ook vollere en oudere vrouwen ‘echte schoonheid’ bezitten. Nu heeft airbrusher Pascal Dangin echter toch het eerste rimpeltje in de gladde campagne veroorzaakt. Hij vertelt in een interview in de krant ‘The New Yorker’ dat hij voor de Real Beauty-campagne is ingezet om de Dove-dames glad te strijken. Het gaat om de foto’s van zes vrouwen in wit ondergoed. Volgens Dangin heeft hij er heel wat werk aan gehad: “Do you know how much retouching was on that? But it was great to do, a challenge, to keep everyone's skin and faces showing the mileage but not looking unattractive.”

 Airbrush-artiest Pascal Dangin beweert te dames te hebben gladgestreken.

Geloven jullie de airbrush-artiest of de mensen van reclamebureau Ogilvy & Mather die de campagne bedachten en uitvoerden. Zij zeggen dat het absoluut niet waar is. Dove maakte ook zelf een filmpje waarin een model met behulp van de retoucheertechnieken waar Dangin het overheeft, compleet verandert. Zo doen ze dat dus. Ook ik geloof dat echte schoonheid vele vormen, maten en leeftijden heeft. Het zou toch jammer zijn als de waarheid ook vele vormen en maten heeft. Is het dan toch alleen maar slimme marketing van Dove? Want als ieder communiceert dat jong in is, zit je natuurlijk op rozen als je 'pro' verouderingsboodschappen in je reclames stopt. Of ben ik nu te cynisch?