zaterdag 29 maart 2008

Omfietspasteitjes


Melton Mowbray – Bij een glas rode wijn of port, maar ook bij een stevig glas bitter eet ik graag een stukje Stilton kaas. Als ik heel eerlijk ben, maakt het eigenlijk niet uit wat ik er bij drink. Ik geniet graag van een stukje Stilton, wat ik er ook bij krijg. Het is lekker als dessert op een stukje toast, maar tussen een stuk vers knapperig stokbrood met een schijfje frisse appel geniet ik er ook van. Je kunt met deze blauwader kaas alle kanten op. Gisteren at ik weer eens een royaal stuk tijdens de lunch met daarbij een stevige pint ale. Ook een goede combinatie. Ik deed dat in het plaatsje Melton Mowbray de thuishaven van deze culinaire lekkernij.

De enige echte slager die ze maakt.

Stilton komt oorspronkelijk uit deze plaats. Waarom is het dan vernoemd naar het plaatsje Stilton, zul je je afvragen. Het plaatsje Stilton ligt zo’n 125 kilometer ten noorden van Londen. Er is nooit één gram kaas gemaakt. Er was in die plaats wel een heel bekende markt waar ook de blauwader kaas uit Melton Mowbray werd verkocht. Het werd heel geliefd onder de reizigers die het meenamen naar Londen. Het raakte daar bekend onder de naam Stilton Cheese. De kaas heette daarom al snel overal Stilton, ook in Melton. Nog steeds wordt de kaas hier gemaakt.

De kaas wordt nog steeds hier in Melton Mowbray gemaakt.

Een andere culinaire lekkernij uit dit kleine stadje in Leicestershire is de pork pie. De supermarkten noemen al hun varkenspasteitjes Melton Mowbray Pork Pies. Dat is niet toegestaan. Alleen de varkenspasteitjes die in Melton Mowbray worden gemaakt met het speciale recept, mogen die naam dragen. Er lopen dan ook diverse rechtszaken. In het centrum van het stadje vind je in Nottingham Street de slagerij van Dickinsons & Morris. Alleen daar worden de originele pasteitjes gemaakt en aan de man gebracht. De slagerij draagt nog steeds de fraaie naam "ye olde pork pie shoppe”. Het zijn echte “omfietspasteitjes”

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vind pork pie inmiddels ook en culinaire lekkernij. Maar ik fiets er niet voor om.

Heston B.