maandag 31 maart 2008

Begrafenisstripper


Hongkong – Een begrafenis is veelal geen spannende gebeurtenis. Hoewel het verdriet over het verscheiden van familielid, vriend of collega aan het eind van de plechtigheid bij de koffie met cake al wel vaak weer plaats maakt voor een reüniegevoel. Ik heb dan ook menige begrafenis samen met anderen besloten met een etentje in de stad. De eerste keer voelde ik me daar licht schuldig onder. Nu hoop ik dat men het ook doet als ik zelf het tijdelijke voor het eeuwige verruil. Op veel begrafenisplechtigheden draait op de geijkte momenten de favoriete muziek van de overledene, maar veel frivoler wordt het toch niet.

 De stripper voor de kist met de foto van de overleden meneer Ruigong.

Daarvoor moet je naar Taiwan. Cai Ruigong zorgde op de begrafenis van zijn vader voor een stripper. Cai had zijn vader een stripper op z'n begrafenis beloofd, als hij ouder dan 100 zou worden. Omdat de vader van Cai 103 werd, ging er op zijn begrafenis een jonge vrouw uit de kleren. In Taiwan keek niemand er van op. Het is in Taiwan en China helemaal niet ongebruikelijk om een stripper uit te nodigen voor een begrafenis. Strippers trekken namelijk publiek en hoe meer 'rouwenden' hoe meer eer voor de overledene. De Chinese autoriteiten hebben het overigens twee jaar geleden verboden. Wie zijn vader op deze manier wil eren, loopt nu het risico te worden gearresteerd.

Geen opmerkingen: