donderdag 20 maart 2008

Delft steen voor steen


Delft – In het Gastenkwartier van museum het Prinsenhof is momenteel de tentoonstelling ‘Stille wachters, Delft steen voor steen’ van de in China geboren 50-jarige Delftse kunstenaar Hakim Tourdiev te zien. Ik bezocht de tentoonstelling onlangs op aanraden van Corien. “Er hangt een schilderij waarop een jonge koe op geraffineerde manier staat afgebeeld”, had ze me verteld. Omdat ik altijd wel een jonge koe wil zien, ging ik op zoek naar het beest in het museum.
Monumentaal aanwezig.

Ik wandelde de zaal binnen samen met een groep leerlingen van de Pabo uit Rotterdam. “Wow”, hoorde uit de groep. We werden bij binnenkomst in het Gastenkwartier namelijk direct geconfronteerd met een geweldig groot schilderij van de Nieuwe Kerk. Het hangt centraal in de ruimte met daarvoor een door de kunstenaar bedacht plein met omhoog kijkende mensen. De kerk is het centrale thema op de kleine tentoonstelling. Niet alleen op groot formaat, maar ook minuscuul aan de horizon van een schapenwei. De schilderijen hangen zonder een lijst aan de muur.
Ook hier een minuscuul torentje aan de horizon. Kijkt de koe door een gat in het hek? Of is het een kwast in het hout?

De kunstnaar heeft de lijst rondom het doek op de muur geschilderd. Tourdiev bereikt op die manier een trompe l'oeil effect. “Nergens zie ik mensen op de schilderijen”, ontdekt een aankomende onderwijzeres. Dat heeft ze goed gezien. Wel schiet er op een schilderij een hond langs de gevels van een steeg de stad in, maar de Markt voor de kerk is echt helemaal leeg. Het besneeuwde plein ligt er maagdelijk bij. Geen voetstap te bekennen. Tourdiev toont niet de Delftenaren, maar steen voor steen de stille wachters.

De tentoonstelling in het Prinsenhof is nog tot 17 augustus te zien

Geen opmerkingen: