woensdag 9 januari 2008

Weggooien kan altijd nog


Delft – Gisteren zag ik drie medewerkers van een restaurant aan de Markt bezig met het weggooien van serviesgoed. In kratten droegen ze borden en ander serviesgoed naar de afvalcontainer naast de Nieuwe Kerk.
Het zag er niet versleten uit. Het was nog goed serviesgoed.
Op mijn vraag of ze een hekel hadden aan afwassen, reageerden ze lachend: “Nee hoor!” Ook de afwasmachine is niet kapot verzekerden ze mij. Het gaat goed met het restaurant. Steeds meer mensen komen bij ons eten en daarom hebben we een geheel nieuw servies. Een nieuwe start van het nieuwe jaar.

Wilt u een stapeltje borden meenemen?

“Als u een stapeltje borden mee wilt nemen, ga dan gerust uw gang”, adviseerde de langste van het drietal.
“Ik heb niets nodig, maar misschien is het iets voor het goede-doelenwinkeltje”, suggereerde ik. Ze stopten meteen met het weggooien. Ik had ze aan het twijfelen gebracht.
“Een tweedehands zaak is ook een goed idee”, riep een van hen nu enthousiast. “Alles beter dan weggooien”, merkte de man die zojuist een stapel in de container had laten verdwijnen nu spijtig op. Hij keek enigszins bedremmeld naar de container.
“Denk er even over na”, hielp ik, ”weggooien kan altijd nog”.
Ik liet ze delibererend achter me en wandelde de Markt over naar mijn afspraak. Al voor ik bij het stadhuis was, hoorde ik het geluid van brekend serviesgoed.
Het geluid van de start van het nieuwe jaar.

Geen opmerkingen: