zaterdag 19 januari 2008

Slapen of vrijen


Delft – Een man doet in bed iets anders dan een vrouw. Dat heeft Karolien Weytjens, een arts van het slaaptrainingscentrum van het ziekenhuis in Hasselt, verteld. Een opmerkelijke conclusie. Ik zou denken dat mannen en vrouwen exact hetzelfde doen in bed, namelijk slapen. Dat blijkt niet zo te zijn. Vrouwen slapen minder dan mannen. Vrouwen hebben zelfs twee keer zo veel slaapstoornissen als mannen. Dat komt omdat vrouwen zich de dingen meer aantrekken. Ze liggen ’s nachts te piekeren, alles in gedachten te checken en dan nog eens te checken. Een vrouw heeft niet meer problemen dan een man, maar ze ligt overal over na te denken. Zelfs heel normale zaken als de aanstaande vakantie zijn een reden om wakker te liggen en lijstjes te maken.

Een bed is niet om in te lezen. Alleen voor slapen en seks.

Ik kan me dat niet voorstellen, maar ik ben dan ook een man. Ik weet overigens uit de praktijk dat het klopt. Mijn eega zegt soms met enige jaloezie: ”Jij slaapt al voordat je hoofd het kussen raakt.”
De Belgische arts heeft wel wat adviezen om beter in slaap te komen. Geen alcohol of slaappillen gebruiken. Die ontregelen volgens haar het slaapritme. Geen tv kijken in bed en ook niet lezen. “Ook niet liggen nadenken”, zegt ze, “dat is echt heel slecht”
Weytjens heeft maar één devies: “Een bed dient om te slapen en te vrijen. Alleen goede slapers kunnen zich nog meer permitteren in bed”.

Geen opmerkingen: