dinsdag 1 januari 2008

Onrustig begin 2008


Delft – Hoe is jullie jaarwisseling verlopen? Geen schade opgelopen, niemand van jouw feestje gearresteerd? Alle vingers nog aanwezig? Volgens de politie is de jaarwisseling dit jaar op heel wat plaatsen in ons land onrustig verlopen. Honderden mensen zijn gearresteerd voor onder meer vernieling, mishandeling en brandstichting.

Wij troffen de sporen van de viering van de jaarwisseling nog aan.

De woordvoerster van de politie in mijn regio sprak van een drukke nacht. Acht politiemensen raakten gewond en 188 mensen brachten de eerste dag van het nieuwe jaar door in een politiecel. Zij moeten zich binnenkort bij de rechter verantwoorden voor misdrijven zoals vernieling, mishandeling of brandstichting.
De brandweer in Haaglanden moest ruim achthonderd branden doven.
De aanwezige feestvierders gedroegen zich daarbij vaak agressief en gooiden stenen en vuurwerk naar de hulpverleners. In mijn buurtje heb ik gelukkig niets van dat alles gemerkt. Bij ons was het uitsluitend gezellig. Pas toen Corien & ik vanmiddag een rondje door de stad fietsten, zagen we hier en daar wel de sporen van vernieling en brandstichting. Na de vorige jaarwisseling moesten verzekeraars 10 miljoen euro aan schadevergoedingen uitkeren. Ik ben benieuwd hoeveel het dit keer is.

Geen opmerkingen: