dinsdag 25 september 2007

Love it or hate it


York – De Engelse tabloidkranten maken graag van een mug een olifant. Ze weten immer de juiste emotionele snaar te treffen bij de Britten. In de kranten van vorige week zag ik dat het onderwerp dit maal Michael Bonds creatie ‘Paddington Bear’ was. Dat het beertje erg populair is, blijkt wel uit de cijfers. De boeken van Michael Bond bereikten over de hele wereld een oplage van 30 miljoen. Toen Michael Hordern er ook nog een tv-serie van maakte werd de beer een internationale kinderheld. Het was de eerste Britse animatieserie die een (zilveren) medaille won op het prestigieuze New York Film and Television Festival. Beertje Paddington laat zich echter nu volgens de Britten van zijn donkere kant zien.

 Beertje Paddington is erg tevreden over de nieuwe knijpflacon van Marmite.

De beer dook op in tv-reclames waarin hij ons probeert wijs te maken dat hij nu marmite in plaats van marmelade tussen zijn sandwich smeert. De reclame is gemaakt om de nieuwe knijpflacon van de vegetarische kruidenpasta aan te bevelen. Het idee dat de fervente sandwichliefhebber niet langer marmelade tussen zijn sneetjes smeert, doet de Britse natie sidderen. In het filmpje (klik daarvoor hier) zien we dat het favoriete beertje het lekker vindt en vervolgens een stukje brood deelt met een duif. De vogel vindt het vies en veroorzaakt door zijn reactie een verkeersongeval. Conclusie: Love it or hate it. De serveerster die bij Wetherspoon mijn maaltijd voor mij neerzet, ziet dat ik erover lees in de krant en zegt met een knipoog: “I can’t bear to watch it”. De Daily Mail die ik hier in de pub aantrof, besteed een hele pagina aan het onderwerp. Squeezy Marmite mag dan volgens de krant beter smeerbaar zijn, er ontbreken harde stukjes in. En beertje Paddington houdt juist van ‘chunks’ in zijn marmelade, dat weet een kind. Ik moet hardop lachen als ik in de krant lees waarom de beer daar zo gek op is. “Is a chunk of marmalade not a very good symbol for the little shafts of mercy that penetrate life’s melancholy? “, vraagt de krant zich af. Ik denk het niet en als ik dit lees, schiet een ander kwaliteit van marmelade in mijn gedachten: sticky, very sticky!

Geen opmerkingen: