zondag 30 september 2007

Blijf matig


Delft – Chocolade is een calorierijk product met verzadigd vet. Als je er dus veel van eet, nemen je gewicht en je cholesterolgehalte toe. Zo staat het bij mij bekend. Ik blijf er dus zoveel mogelijk van af. Vandaag raakte ik echter in verwarring, want nu leer ik uit het Amerikaanse wetenschappelijk tijdschrift The Archives of Internal Medicine dat dagelijkse consumptie van voedingsmiddelen met cacao een lagere bloeddruk oplevert en een lager risico op sterfte aan hart- en vaatziekten. Een andere conclusie van de onderzoekers, namelijk dat veel chocolade eten een optimistische levensinstelling oplevert, kende ik al uit ervaring. Wij zeggen immers dat dikke mensen gezellige mensen zijn. Dat is nu dus wetenschappelijk onderbouwd.

Zoals zo veel in het leven worden de goede zaken vaak vergezeld door de slechte, want  veel producten bevatten naast voedingsstoffen met goede eigenschappen voor de gezondheid vaak ook slechtere voedingsstoffen.

Mogen we nu dus elke dag dik chocolade hagelslag op de boterham doen of een dikke reep pure chocolade nuttigen? Dat bevelen de onderzoekers toch niet aan. Zij vinden het nog te vroeg om aanbevelingen te doen voor het gebruik van voedingsmiddelen met cacao. Tja dat is nu jammer. Hier blijkt maar weer dat het niet zo makkelijk is om onze lekkernijen te bestempelen als goed of slecht. Zoals zo veel in het leven worden de goede zaken vaak vergezeld door de slechte, want veel producten bevatten naast voedingsstoffen met goede eigenschappen voor de gezondheid vaak ook slechtere voedingsstoffen. We blijven dus matig.

Geen opmerkingen: