zaterdag 15 september 2007

Het voorproefje heet Catherine Zeta-Jones


Delft – Gisteravond zorgde Catherine Zeta-Jones voor het smakelijk voorproefje van onze jazzavond. Nadat we de Britse filmster heerlijke gerechten hadden zien bereiden in de film No Reservations, zette we onze avond voort in DOK. Daar exposeert Delftenaar Henk Bouwer zijn bijzondere verzameling platenhoezen. Hij is maquettebouwer bij het Delftse architectenbureau Mecanoo. In zijn vrije tijd maakt hij als vrij kunstenaar houtreliëfs en verzamelt hij jazzplaten. Zij collectie omvat nu ongeveer 6500 platen – uitsluitend vinyl. Ik had zijn collectie al eerder bekeken en bewonderd, maar vrijdagavond draaide Henk in DOK verzoeknummers uit de geëxposeerde hoezen. Het zijn bijna allemaal zeldzame en uitzonderlijke, maar vooral ook heerlijke jazzopnamen.

Op de expositie hangen veel mooie platenhoezen.

Corien & ik besloten dus om na de film in DOK een drankje te gaan drinken en meteen naar de jazz uit Henks collectie te luisteren. Henk liet me een plaat uitkiezen en terwijl we luisterden naar Dave Brubeck vroeg ik hem hoe hij zoveel platen bij elkaar had verzameld. Zij antwoord was simpel: “Niet trouwen, niet op vakantie gaan en veel geld uitgeven aan platen”. Ik vertelde hem over de eerste Jazz-lp (van Miles Davis) die ik kocht en vroeg of hij ook nog wist welke zijn eerste was. Zonder aarzeling zei hij: “Dat was een plaat van Dave Brubeck en Carmen Mcrae. Ik kocht die lp toen ik uit militaire dienst kwam. Hij kostte 16,50 gulden”. Later op de avond sprak ik met een Delftse platenhandelaar. Die wees me op enkele platen die hier aan een knijpertje tentoongesteld hingen. Hij zou ze zonder aarzeling overnemen voor 250 euro.

Geen opmerkingen: