dinsdag 4 september 2007

“I beg your parsnips”


Iedereen kent James Joyce, niemand heeft zijn boek gelezen.Dublin – De schrijver James Joyce werd op 2 februari 1882 geboren in een aanvankelijk rijke katholieke familie in de hoofdstad van Ierland, Dublin. Hij studeerde literatuur aan het University College in zijn geboortestad. Toen hij zijn studie in 1902 had afgesloten, besloot hij om schrijver te worden. Twee jaar later verhuisde hij met zijn kamermeisje en toekomstige echtgenote Nora Barnacle naar Triëst in Italië. Hij zou er tien jaar wonen. De komst van de Eerste Wereldoorlog dwong hen te verhuizen naar Zürich in het neutrale Zwitserland. Als de oorlog voorbij is, woont hij vanaf 1920 in Parijs. Als er opnieuw oorlog dreigt met Duitsland probeert hij in 1939 opnieuw naar Zürich te gaan. Hij krijgt daarvoor pas in december 1940 toestemming. Hij heeft maar kort in de stad gewoond, want hij overlijdt een maand later aan een maagzweer. Ondanks het feit dat hij niet in Ierland wilde wonen, speelt zijn hele oeuvre zich wel af in Dublin. Op de vraag waarom hij niet in Ierland woonde en gaf hij steevast het antwoord: "Heb ik het ooit verlaten?"

Twee maal het standbeeld van de beroemde Ierse schrijver James Joyce.

De schrijver van o.a. ‘A Portrait of the Artist as a Young Man', ‘Ulysses’ en ‘Finnegans Wake’ is inderdaad alom tegenwoordig in Ierland en Dublin. Pubs zijn naar hem vernoemd, straten en pleinen dragen zijn naam en overal vind je standbeelden van de wereldberoemde schrijver. In Dublin zagen we in het hart van de stad tegenover zijn beeld een levende versie daarvan veel publiek trekken. Ik vraag me af hoeveel mensen die nu op de foto gaan met het beeld hebben gehoord van zijn boek ‘Ulysses’. Niet veel en nog minder hebben het gelezen, vrees ik. Zelf had ik er nogal wat moeite mee. Het enige citaat uit het boek dat ik nog kan ophoesten is 'I beg your parsnips, says Alf'. Dat zegt veel.

Geen opmerkingen: