zaterdag 28 april 2007

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet


Delft – Door het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen loopt een groepje kinderen. Meisjes en jongens van een jaar of tien. Twee moeders vergezellen de groep die wordt aangevoerd door een juffrouw. De juffrouw leidt de kinderen langs de kunstwerken. Het is moderne kunst. Grote raadselachtige doeken met veel kleur. De juffrouw heeft er verstand van. Ze vertelt over de vormen en de kleuren en ze legt uit wat de schilder bedoelt met het schilderij. Ik luister mee en buig me naar het doek om de naam daarvan te lezen op het bordje. Er staat ‘Zonder titel’. Daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Als de schilder zelf al niet weet wat het voorstelt, hoe kan de juffrouw dat dan uitleggen. Zachtjes stook ik een jongentje op om aan de juf te vragen wat het voorstelt. De juffrouw kijkt eerst het mannetje en dan mij aan. Ze is kennelijk verbaasd dat Ewald – zo noemt de juf hem – interesse toont in het schilderij.

Zie jij ook de olifant en de slang, het varken en de uil, het zeepaardje en vlinder en de eekhoorntjes en de lama.

De juf kaats de vraag overigens meteen naar Ewald terug: “Wat denk jij dat het voorstelt?” De jongen haalt zijn schouders op en zegt: “Op het bordje staat zonder titel”. Dan geeft de juffrouw een antwoord waarvan ik zeer overgevoelig voor ben. Ze zegt met een stalen gezicht: “Het stelt alles voor wat jij er in ziet”. Ze kijkt naar mij met een triomfantelijke blik. Ook Ewald kijkt naar mij. Zijn blik maakt duidelijk dat hij er niets in ziet, maar hij houdt wijselijk zijn mond. Ik ook. De andere kinderen zijn echter zeer enthousiast geworden en beginnen te roepen wat ze er allemaal in zien. Dat blijk veel te zijn. Eerste indrukken kunnen overigens ernstig bedriegen. Dat tonen deze reclameborden van de Buenos Aires Zoo aan. De reclamejongens van de dierentuin willen laten zien dat er veel verschillende dieren logeren in de Zoo. Het zijn echte zoekplaatjes geworden. Je ziet van alles. Van olifant tot slang, van varken tot uil en van zeepaardje tot vlinder. Bij de eekhoorntjes meen ik zelfs een verstopte lama te zien. Jammer dat ik dit niet aan Ewald kon laten zien. Daar had hij vast meer plezier aan beleefd.

Geen opmerkingen: