zondag 15 april 2007

Een soldatenhart is niet van steen


Delft – Op het vijftigjarig huwelijksfeest van mijn grootouders hoorde ik voor het eerst van Stan Haag (16 juli 1920 – 1 december 2001). De populaire programmamaker en radiopresentator was immers ook een liedjesschrijver. Zijn teksten en melodieën waren heel makkelijk om aan te passen voor eigen bruiloftsliederen. Dat gebeurde ook bij ons. Vele jaren later hoorde ik dat Stan Haag ook nog voetballer was geweest bij PSV en Feyenoord. Bij mij was hij voornamelijk bekend als diskjockey bij Radio Luxemburg en later bij de zeezender Veronica. Hij schreef teksten voor Willy en Willeke Albert, Rob de Nijs, Anneke Grönloh en de Fouryo’s. Zij bekendste hit werd toch wel Ik sta op wacht, dat in 1957 werd gezongen door Joop de Knegt.
Wil je meezingen? Klik dan hier.

Dieuwertje en Dieuwertje staan op wacht.

Ik sta op wacht
En denk aan jou
Jij schreef me af
Bleef mij niet trouw
Ook een soldatenhart is niet van steen
Waarom schreef jij die brief en liet mij zo alleen?
Ik sta op wacht
Mijn hart doet pijn
Krijg ik verlof, dan staat er niemand bij de trein!
Ik had gehoopt, dat jij op mij zou wachten
Maar jij kreeg plotseling and're gedachten
'k Heb mij vergist in jou, mijn Marjolijn
Het valt niet mee om weer alleen te zijn
Ik sta op wacht
En denk aan jou
Jij schreef me af
Bleef mij niet trouw
Ook een soldatenhart is niet van steen
Waarom schreef jij die brief en liet mij zo alleen?
Ik sta op wacht
Mijn hart doet pijn
Krijg ik verlof, dan staat er niemand bij de trein!
Bij de kazernepoort sta ik nu steeds te dromen
Ik zie daar meisjes gaan en ook weer komen!
Jij bent er niet meer bij, mijn Marjolijn
Zoals het was, zo zal het nooit meer zijn!
Ik sta op wacht
En denk aan jou
Jij schreef me af
Bleef mij niet trouw
Ook een soldatenhart is niet van steen
Waarom schreef jij die brief en liet mij zo alleen?
Ik sta op wacht
Mijn hart doet pijn
Krijg ik verlof, dan staat er niemand bij de trein!

Geen opmerkingen: