woensdag 30 augustus 2006

Nieuw stadskantoor wordt erg groot


Delft – Ik ben lid van het stadspanel van de gemeente Delft. Onlangs mocht ik voor dat panel aan de slag met de nieuwbouw van het stadskantoor. Samen met burgemeester, wethouders en een aantal deskundigen bepalen we wie van de vier geselecteerde architecten aan de slag mag gaan. In het stadskantoor komt ook het nieuwe NS-station. Het complex moet in 2011 klaar zijn. Het nieuwe stadskantoor is groter dan ooit. Dat is tegenwoordig de trend. Nu zitten de ambtenaren van Delft nog verspreid over tien locaties.

Het ontwerp van het Amsterdamse Bureau Soeters Van Eldonk Ponec kreeg van mij de hoogste waardering.

Ze moeten voor de vergaderingen dus veel fietsen van het ene naar het andere gebouw Hoewel beweging natuurlijk goed is, kost het ook erg veel tijd. Maar dat is nog niet alles. Veel locaties betekent ook veel kosten aan huur en onderhoud. Daarom komt er nu een nieuw loeigroot stadskantoor. Kiezen uit de ontwerpen was nog niet zo eenvoudig. Ik moest de ontwerpen waarderen met een rapportcijfer. Eerst bekeek ik de maquettes en de plaatjes en las ik de ontwerpplannen. Daarna probeerde ik me voorstellen hoe het nieuwe ontwerp past in de bestaande bebouwing. Begin oktober zal de selectiecommissie van de gemeente de definitieve keus maken voor een architect.

Het ontwerp van het Delftse Mecanoo Architecten sprak me het minste aan.

De bouw van het station en het stadskantoor moet in 2009 beginnen om in 2011 klaar te kunnen zijn. Dan gaan namelijk de eerste treinen rijden door de nieuwe tunnel. Het stadskantoor zal overigens pas in 2014 helemaal af zijn. Het ontwerp van het Amsterdamse Bureau Soeters Van Eldonk Ponec kreeg van mij de hoogste waardering. Mij trof vooral het gegeven dat in het bakstenen ontwerp werd gerefereerd aan wat ik me voorstel bij een klassieke station. Dat verhoogt naar mijn smaak de herkenbaarheid. De windmolens op de hoeken van het gebouw passen helemaal in ons stadsbeeld.
Het ontwerp van het Delftse Mecanoo Architecten sprak me het minste aan. Ik vind het niet passen in een stad als Delft.

Geen opmerkingen: