maandag 14 augustus 2006

Dwingende ogen


Delft – De Britse psycholoog Melissa Bateson van de universiteit van New Castle beweert dat mensen die worden bekeken – zelfs als ze alleen maar het gevoel hebben dat ze worden bekeken – coöperatiever zijn. De zorg voor de eigen reputatie zou dit veroorzaken. Tijdens een experiment bleek dat een paar ogen die vanaf een foto toekijkt er voor zorgt dat de mensen eerder hun koffiegeld betalen. Dat onderzoek deed de gedragsonderzoeker in de koffiekamer van haar eigen afdeling psychologie. Haar 48 collega’s deden zonder het zelf te weten mee. Het was gebruikelijk dat de consumpties in de koffiekamer werden afgerekend door geld in een blikje te stoppen.

dwingende ogen.

Toen de prijslijst werd voorzien van een paar ogen die de mensen aanstaarde, was de wekelijkse opbrengst drie keer meer dan toen er een plaatje van bloemen bij hing. Ogen geven, ook als ze van een fotokopie komen, het gevoel van sociale controle. Klik daarom hier en download een paar starende ogen. Print die op een A4-tje en hangt het met een tekst op een plaats waar je je huisgenoten wilt wijzen op hun gedrag. Bijvoorbeeld op de wc als je van het gespetter af wilt komen, of op de koelkastdeur als herinnering aan het feit dat men een dieet volgt. Of op de aanrecht als men steeds vergeet de vuile kopjes in de afwasmachine te doen. Misschien is het ook iets voor de politie. Een paar dwingende ogen op de snelheidscamera’s om de effectiviteit te verhogen.

Geen opmerkingen: