donderdag 26 september 2002


Teken aan de weg


Het is duidelijk! Hier woont Roan nu ook.Wansum – De mensen in de omgeving van Janneke & Jurriën weten allemaal dat zij de trotste ouders zijn van Roan. Een levensgrote afbeelding van Nijntje met de naam van de boreling staat op het balkon van hun woning. Het is inmiddels een bijna algemeen gebruik om op die manier de wereld kont te doen van de geboorte van een nieuwe telg. Ook Benthe had indertijd zo’n grote afbeelding in de tuin. Ik gebruik de foto van dat bord nu als link naar haar site. Zo’n bord vind ik een prima manier om de buurt op de hoogte te brengen. Op vakantie in Limburg kwamen we regelmatig door het dorpje Wansum. Daar was recentelijk een jongetje geboren dat met de naam Quint door het leven zal gaan. Een grote afbeelding van Winnie de Pooh vertelt dat aan de voorbijgangers. In tegenstelling tot wat ik elders ooit zag, hadden de trotste ouders ook hun achternaam op het bord aangebracht. Tenminste dat was mijn eerste gedachte. Het kan ook zijn dat pappa & mamma met het oog op de toekomstige hoeveelheid natte luiers een bijnaam voor hun kind hebben bedacht. Ik heb wel eens begrepen dat men in Limburg heel snel bijnamen uitdeelt.
Een beer op een ton kondigt aan dat Quint hier woont.En hoewel je met natte luiers al snel een ton vol hebt, vind ik dat de kleine Quint wel heel snel een label krijgt opgeplakt. De naam werpt ook een merkwaardig licht op de handelingen van Winnie de Pooh zelf. Normaal snoept de goedige gele beer uit een potje honing. Maar ook honing is geel. Wat de beroemde Engelse beer deze keer uit de blauwe emmer schept aan bruin spul lijkt daar niet op. Ik hoop dat het honing is, maar ik vertrouw de ouders van Quint voor geen cent. Hun gevoel voor humor doet het ergste vermoeden.
Corien ziet het allemaal niet zo somber in. Zij vermoedt dat de naam niet door de ouders, maar door een groepje vrienden van hen is aangebracht. Mensen die Quint en zijn ouders een goed hart toedragen. ”Het is waarschijnlijk de naam van een carnavalsclub”, oppert zij. Ik weet dat het tijdens carnaval in Limburg gebruikelijk is om in een ton te gaan staan en een grappig verhaal af te steken.
Ik hoop dat de naam daar iets mee te maken heeft. Anders wens ik Quint sterkte met het gevoel voor humor van zijn ouders. Dat wordt lachen later!