donderdag 26 september 2002


Kunst uit Eindhoven


 ‘Walvis met druppels in het zwembad’ door Nienke – 25 september 2002. Bezit van het Delfts Kleinkinderenmuseum, afdeling Moderne Kunst.Eindhoven – Bij een bezoek aan een museum is het heel vaak niet altijd even makkelijk om te ontdekken waar je nu eigenkijk naar kijkt. In Eindhoven kom je daar snel achter als je een bezoek brengt aan het wereldvermaarde Van Abbemuseum . Ik heb dit dat museum vaak achter de oren gekrabd en me afgevraagd of ik hier openlijk voor schut werd gezet. Deze bevinding geldt niet voor alle kunst in de Brabantse lichtstad. Dat werd me vandaag zeer duidelijk. Vanmiddag ontving ik een tekening van een Eindhovense artieste waarvan de bedoeling me direct duidelijk werd. De kleur zegt al heel veel. Het blauw suggereert dat het tafereel zich afspeelt in het water. Dat is correct. Het is het blauwe water dat je aantreft in een zwembad. Dat heeft de kunstenares heel treffend, met gevoel voor verhoudingen, weergegeven. Als ik jullie de titel van de tekening ‘Walvis met druppels in het zwembad’ verklap, wordt alles in keer glas duidelijk. Er zat een briefje bij het kunstwerk:

Voor opa Frans en oma Corien,

Omdat het zo leuk was op vakantie.
We gingen lopen en springen in het zwembad.
En spelen met Benthe.
Er was ook een clown in het zwembad.
In de speeltuin gingen we spelen.
En tante Saskia en ome Bob waren er ook.

Heel veel kusjes van
Nienke.