vrijdag 14 september 2001

Waar is Maxima op Prinsjesdag?
Bij de haringkraam voor de poort naar het Binnenhof luisterde ik, terwijl ik een harinkje meehapte met de andere vaste klanten, naar de conversatie tussen twee middelbare Haagse visliefhebbers.

“Zou ze erbij zijn op Prinsjesdag?”, vroeg Eef, een grijsaard met een zwarte hoed. Geruime tijd staarde de andere, een wat vlezige man met een boodschappennetje, zwijgend voor zich uit.
Toen zei hij:“Ze?”
“Doe niet zo onnozel”, ging de zwarte hoed verder, “Ik bedoel Maxima. Ze is nu toch als verloofde koninklijk goedgekeurd. Dan kan ze ook wel in de Gouden Koets stappen.”
Zijn gesprekspartner liet zijn netje op de grond zakken en zei nadrukkelijke:
“Laat ik je uit de droom helpen. Het antwoord is neen. Ze zal er niet bij zijn”
“En hoe weet jij dat dan zo precies? Heb jij connecties op het Paleis ofzo?”,
vroeg Eef met de hoed.
“Nee, maar mijn geheugen is gewoon wat beter. Prins Claus was er in 1965 toch ook niet bij. Hij was toen nog geen lid van de koninklijke familie en dat geldt nu ook voor Maxima Zorreguieta. Dat is ze pas op 2 februari van het volgend jaar.” Hij keek alsof hij ging tegenspraak duldde.
“Je gaat me toch niet vertellen dat Maxima op de derde dinsdag in september onzichtbaar zal zijn?”, antwoordde visvriend Eef zichtbaar ongelovig,
“Ik zeg niet dat ze er niet zal zijn. Ze heeft volgens mijn bronnen een geheim plekje langs route zodat ze het toch kan volgen”, poneerde zijn vlezige vriend.
“Volgens mij klets jij maar wat uit je nek”, besliste Eef nu.
De vriend liet zich niet van de wijs brengen en bemerkte: “ Ik denk dat ze in het Kabinet der Koningin op de Korte Vijverberg 3 zit. Het is maar een gokje, maar de kans is groot. Daar zaten prinses Juliana en andere Oranjes die zelf niet in de stoet meerijden heel vaak te zwaaien naar de langsrijdende familieleden. Daar verwacht ik Máxima dit jaar ook”.
De beide mannen staarden weer voor zich uit en werkten de rest van hun zilte versnapering naar binnen.
“Nou ja misschien is Laurentien Brinkhorst er dan wel bij. Zij is nu toch een lid van de koninklijke familie, nu ze met prins Constantijn is getrouwd”, probeerde de man met de hoed nu. Hij stond met het staartje van de haring in de hand en keek Eef vragend aan.
“Zou kunnen. Net als die andere aanwinsten: Marilène van den Broek en Annette Sekrève, de echtgenotes van prins Maurits en prins Bernhard jr. Maar ook dat denk ik niet. De jonge generatie Van Vollenhoven is er op de derde dinsdag nooit bij.”
Nu richtte Eef zich tot mij: “Nou Ja, het regent waarschijnlijk toch.”
Ik had niet verwacht in het gesprek te zullen worden betrokken en had juist een hap haring genomen. Mijn antwoord leek dan ook niet meer dan:”mnmn.”
De beide haringliefhebbers gooiden nu simultaan de overgebleven staartjes in de afvalbak en wandelden het Binnenhof op.


Wel gouden koets

Geen opmerkingen: