zaterdag 4 februari 2012

Voorspellen niet verwachten

Veldhoven – Voorspellen is geen eenvoudige zaak. Daarom spreekt men het bij het KMNI ook van weerverwachting en niet van weersvoorspelling. Verwachten kan je alles. Dat is alleen maar goed, wees overal op voorbereid, verwacht alles. Maar voorspellen is veel moeilijker. In beide gevallen zeg je iets over de toekomst, op grond van informatie uit het verleden of heden. Maar verwachten klinkt een stuk bescheidener dan voorspellen en dat siert de mens. Bovendien lijkt het dan niet zo erg als het niet uitkomt. Toch zijn er wel gebeurtenissen die zich makkelijk laten voorspellen. Vandaag zijn we in Veldhoven om de verjaardagen van Saskia en Sander te vieren. Ik voorspel dat ik er koffie zal drinken en zal snoepen van een heerlijke door Saskia zelf gebakken appeltaart. Het is een voorspelling die ik maak op grond van informatie uit het verleden en waar ik alle vertrouwen in heb.
Foto: Saskia
Naschrift
Je kunt beter een verwachting uitspreken dan een voorspelling doen. Dat bleek ook vandaag weer. Een autorit naar Veldhoven bleek vanmorgen door de weersomstandigheden niet verstandig. Wij belden daarom af. Aan de telefoon vertelde Saskia dat ze inderdaad appeltaart had gebakken. Dat deel van mijn voorspelling klopte dus, maar we zullen deze niet proeven. Dat deel van mijn voorspelling gaat dus de mist in. Net als alle andere gasten die van ver moesten komen, zagen Corien & ik af van een autorit naar het zuiden. Maar de appeltaart houd ik tegoed, beloofde Saskia mij. Dus koester ik nog wel een verwachting.


Geen opmerkingen: