maandag 24 juli 2006

Drie redenen om te gaan


Edinburgh – In the National Gallery of Scotland bevindt zich een gedeelte van de Schotse nationale kunstcollectie. Zondag bezocht ik dat museum terwijl Ad het kasteel in Edinburgh bezocht. In het museum is werk te vinden vanaf de vroege renaissance tot het einde van de negentiende eeuw. Er is werk van Raphael, Botticelli, Titian, Monet, Van Gogh, Rembrandt, Frans Hals en Gauguin. Natuurlijk is er ook heel wat werk van Schotse kunstenaars zoals Raeburn, Ramsay en Wilkie te vinden. Er waren zeker drie redenen om het museum te bezoeken. De eerste is de tentoonstelling van etsen van Rembrandt. De drie favorieten thema’s van onze grote meester – zelfportretten, bijbelse scènes en het alledaagse leven – bleken ook nu weer ruimschoots vertegenwoordigd. Ik kon op mijn gemak alle tentoongestelde werken bestuderen. Ook de tentoonstelling ‘Van Gogh on Art’ was zeer de moeite waard. Vincent schreef bijna dagelijks een brief aan zijn broer Theo. In die brieven sprak hij vaak over medekunstenaars. Hij beschreef schilderijen van hen en gaf een oordeel. De bewuste schilderijen werden hier tentoongesteld samen met de teksten van Vincent van Gogh. Een interessant idee dat een boeiende tentoonstelling opleverde.

Het is me toch gelukt om jullie een plaatje te tonen van het schilderij van Johannes Vermeer.

De derde reden is een schilderij van de Delftse meester Johannes Vermeer. In permanente collectie van the National Gallery of Scotland bevindt zich een vroeg werk (1654/55) van Vermeer ‘Christus in het huis van Maria en Martha’. Dat werk wilde ik wel weer eens terugzien. Er was niet veel belangstelling voor het werk van mijn plaatsgenoot. Iedereen kwam voor de tijdelijke tentoonstelling van Rembrandt. Ik had dus alle ruimte om er om mijn gemak van te genieten. Jammer dat je niet mag fotograferen in the National Gallery of Scotland.

Geen opmerkingen: