woensdag 21 november 2001

Kerst in Engeland al begonnen
Kingston upon Thames - Vorige maand had mijn vriend George al het eerste cadeautje voor kerst in huis. En bij de slager had zijn echtgenote Mary al een kalkoen uitgezocht. De vogel ligt nu te wachten in de vriezer om gevuld te worden met het onvermijdelijke gehakt-kastanje-mengsel.
“Is dat niet wat vroeg?”, vraag ik hem.
“Nee”, lacht George, ”de kerstkaarten had ik al in september in huis. Gekocht op de markt”. Ik begrijpt het en knik.
“Dat is nog niet eens vroeg”, vervolgt hij, “mijn zoon had ze toen al een zeker een maand in huis”.
Onze Engelse vrienden houden vast aan de kersttradities. Dat betekent dat het feest in de schoot van de familie plaats vindt. Het decor van het feest bestaat uit een enorme kerstkalkoen in cranberry saus, kerstpudding, kerstcadeautjes onder de kerstboom, kerstcrackers en kersthoedjes. De kerk staat niet in dat rijtje, want George kan het verband tussen kerk en kerst niet meer leggen. Dat is hij in de loop van de jaren kwijt geraakt. En of hij nu ook zo blij is met al die opgelegde tradities, wordt me ook niet duidelijk.

Nog 40 dagen tot de komst van de Euro

Geen opmerkingen: