zondag 10 april 2011

De Aarsmanmethode

Frigiliana – Hans Aarsman is een Nederlands fotograaf en schrijver. Als fotojournalist werkte hij o.a. voor Trouw. Hij publiceerde een drietal fotoboeken en schreef ook romans en toneelstukken. Hij schrijft nu een column voor de Volkskrant waarin hij op een heel bijzondere manier een foto beschrijft. De foto staat over bijna twee pagina’s naast zijn tekst. Hij doet dit ook voor ‘De Wereld Draait Door’ (DWDD). Als je naar een foto kijkt op de manier van Aarsman zie je veel meer. Hij fotografeert met de pen. Hij zegt daarover: "De pen heeft een lens met meerdere perspectieven, meerdere standpunten tegelijk zijn mogelijk." Door op zijn manier naar foto’s kijken, zie je meer. Ik wil eens proberen om op zijn manier naar deze foto te kijken en er meer over te weten te komen.
Deze foto is gemaakt door Adrie in Frigiliana, een idyllisch- en typisch Andalusisch dorpje ten noorden van Nerja, aan de Costa del Sol. Omdat moderne fototoestellen meer doen dan alleen de foto vastleggen, weet ik dat de foto is gemaakt met een Canon Digital Ixus 80 IS op woensdag 31 maart 2011 om 12:46 uur. Dat staat allemaal in de Exif info bij de foto. Daarin staat ook allerlei informatie zoals de belichtingstijd e.d. Je ziet op de foto vijf mannen in een bushokje. Drie zitten en twee staan. De stok links hoort bij de man die achter de staande man op het bankje zit. Twee hebben er een wit tasje bij zich. Ik denk dat ze naar de bekende woensdagse weekmarkt in het witte dorpje zijn geweest. Op de bank zit ook een man met twee stokken. Een wandelstok en eentje die wat langer is. Frigiliana ligt op een heuvel en het oude centrum is een weer war van mooie, maar nauwe straatjes. Boven de abri zie dat er een smal straatje bovenlangs loopt. Er staan daar scooters geparkeerd. Het dorpje is nagenoeg autovrij. Vandaar dat de scooters hier zo populair zijn. Je ziet ook hier een man. Hij heeft een tas op wieltjes bij zich. Dat de straatjes in het dorpje (er wonen nog geen 3000 mensen) smal zijn, zie je ook aan de weerkaatsing van het balkon in het glas van het bushokje. De weerspiegeling is dichtbij. De mannen op de foto zijn allemaal op weg naar huis. Straks begint immers de siësta. De foto vertelt ook iets over de fotograaf. Adrie is vast niet vlak voor deze Spaanse heren gaan staan om een foto van hen te maken. Adrie zat met Monique in een treintje dat hier de bushalte passeerde. In het voorbijgaan maakte hij de foto. De bus komt er trouwens ook net aan. De man met het vest ziet hem al aankomen.Of het allemaal klopt wat ik vertel, weet ik niet. Maar het is wel de manier waarop ook Hans Aarsman naar foto’s kijkt. En of hij altijd gelijk heeft, weet je ook niet. In het filmpje geeft hij een demonstratie.


Geen opmerkingen: