zondag 16 november 2008

Stem voor water


Helmond – De start van de waterschapsverkiezingen werd kort geleden gegeven door staatssecretaris Tineke Huizinga. “Er valt wat te kiezen”, meldde de bewindsvrouwe toen. Daar heeft ze helemaal gelijk in. Inmiddels hebben we allemaal een ‘stempakket’ in de brievenbus gevonden. Sinds onze kroonprins zich ook druk maakt over water, staat water nog meer in de belangstelling. Water doet ertoe weten we inmiddels. We willen allemaal droge voeten houden in ons land dat voor meer dan de helft onder de stijgende zeespiegel ligt.

Hans van Wetering samen met Corien en de kleinkinderen.

In alle 26 waterschappen in ons land worden de verkiezingen tegelijk gehouden. Dat is voor het eerst. Niemand hoeft ons op het belang van de verkiezingen te wijzen. In ons land leven we met water. Water en waterveiligheid staan volop in de belangstelling. Zaterdagmorgen kwamen we tijdens onze wandeling over de Helmondse weekmarkt Hans van Wetering, de lokale man op de lijst van het CDA, tegen. Met hem raakte ik in gesprek. Ik ben net als hij wel blij met het nieuwe lijstenstelsel. Ik denk dat daardoor de waterschappen dichter bij de kiezers komen. Ik weet dat de waterschappen na de verkiezingen heel belangrijke keuzes moeten maken uit veel uiteenlopende belangen. Het lijstensysteem zorgt - verwacht ik - voor meer samenwerking met andere overheden. Van Wetering is dat met mij eens. “De netwerken van het CDA en andere politieke partijen zullen daarbij helpen”, verzekerde hij me. Ik zal in ieder geval stemmen en ik hoop dat jullie je stem ook niet in het water laat vallen.

Geen opmerkingen: