donderdag 21 december 2006

Zelfreflectie is een goed advies


Delft – Iedereen heeft waarschijnlijk een ander lijstje als hij wordt gevraagd naar de vijf grootste Nederlandse sporters aller tijden. Ik kan me voorstellen dat Anton Geesink en Jan Janssen er op staan en natuurlijk Fanny Blankers – Koen. Hier onder staat het lijstje van de vijf grootst Nederlandse sporters dat ik tegen kwam in The Independent.

  • Johan Cruijff - voetbal
  • Marco van Basten - voetbal
  • Raymond van Barneveld – darts
  • Joop Zoetemelk - wielrennen
  • Richard Krajicek – tennis

Ik vond het lijstje in een artikel in de Engelse krant The Independent. Daarin gaf onze viervoudige wereldkampioen darts antwoord op de vragen van Brian Viner. De bekende Hagenees neemt immers deel aan de PDC World Championship in Purfleet in Engeland. De Britse journalist vroeg hem het hemd van het lijf. Als je het wilt nalezen, klik dan hier. Hij vroeg hem onder andere wie naar zijn mening de vijf grootste Nederlandse sporters aller tijden zijn.

Raymond van Barneveld poseert hier samen met Phil Taylor. De Hagenees zet zichzelf op de derde plaats in de lijst van grootse Nederlandse sporters aller tijden. Iemand die poseert met een blikken kroon zou voorzichtiger moeten zijn.

Barney antwoordde: “De vijf grootste sportmensen van Nederland? Eh, Johan Cruijff, Marco van Basten en ….. even denken, dan ik, geloof ik. Fanny Blankers-Koen? Nee, ik ben veel populairder. En na mij komen Joop Zoetemelk en misschien Richard Krajicek”.
Barney speelt darts op een hoog niveau. Dat geef ik toe. Ik ben niet helemaal zeker dat darts ook een sport is, maar vooruit dat wil ik hem ook nog wel gunnen. Wat ik wel zeker weet, is dat een groot aantal sporters hem op het lijstje zouden voorgaan als ik het zou samenstellen. In alfabetische volgorde noem ik de namen van de Nederlandse sporters die me zomaar te binnen schieten.
Ada Kok, André Bolhuis, Annamarie Thomas, Anton Geesink, Ard Schenk, Arnold Vanderlijde, Bettine Vriesekoop, Cor du Buy, Ellen van Langen, Erica Terpstra, Faas Wilkes, Fanny Blankers – Koen, Floris Jan Bovelander, Geertje Wielema, Gerben Karstens, Henk Angenent, Henk Lubberding, Hennie Kuiper, Humphrey Mijnals, Inge de Bruijn, Ingrid Haringa, Jacco Eltingh, Manon Bollegraf, Jacques Brinkman, Jan Bols, Jan Janssen, Jan Wienese, Johan Cruijff, Joop Zoetemelk, Keetie van Oosten-Hage, Klaas Boot, Leo Visser, Marco van Basten, Marjan Timmer, Nel van Vliet, Nellie Cooman, Peter Post, Peter Winnen, Piet Keizer, Puck van Duyne - Brouwer, Regilio Tuur, Reinier Paping, Richard Krajicek, Rini Wagtmans, Rinus Michels, Roy Heiner, Ruud Gullit, Ruud van Nistelrooy, Tom Okker, Tom van 't Hek, Willem van Hanegem en Wim van Est.

Marco van Basten, een van de twee sporters die in de ogen van Van Barneveld hoger scoren dan hijzelf, gaf deze week het advies aan Van Gaal om eens wat meer aan zelfreflectie te doen. Dat zou de Haagse darter ook ter harte kunnen nemen.

Geen opmerkingen: