zondag 3 december 2006

”Daar doe ik het voor”


Helmond – In een lokale Helmondse courant verscheen deze week een uitvoerig artikel over Monique. Zij werd, als een van de 350 hardwerkende vrijwilligers die ook dit jaar weer het evenement rond het Kasteel van Sinterklaas mogelijk maakt, in het zonnetje gezet.
Monique weet dat een hoop enthousiasme en doorzettingsvermogen tot de ingrediënten behoort die nodig zijn voor dit gebeuren. Het Kasteel van Sinterklaas is een initiatief van Stadspromotie Helmond en wordt dit jaar voor de tweede maal georganiseerd. Monique weet van aanpakken en zet zich al haar hele leven in voor een breed scala aan goede doelen. “Ik ben jarenlang trainster geweest bij de hockeyclub, ik heb demente ouderen verzorgd, ik maak al jaren de kostuums voor een carnavalsvereniging en ook bij de tennisclub regel ik een heleboel dingen”, somt Monique in het artikel op. En dat is nog niet alles vermoedt de journalist in de krant.

Monique.

Monique werd vorig jaar bij de start van het project Kasteel voor Sinterklaas door een vriendin gevraagd om mee te doen. Nu werkt ze via de vrijwilligerscentrale mee aan het evenement. Monique geeft toe dat het een hoop werk is, maar vindt het ontzettend leuk om mee te werken aan de totstandkoming van het sinterklaasgebeuren in haar woonplaats. “Het is een van de weinige tradities die we in ons land nog hebben. Iedereen kan er heerlijk van genieten. Ik vind het hele project in één woord: grandioos. Het Kasteel van Sinterklaas is professioneel opgezet en ingericht. De hele organisatie staat als een huis. Een pluim voor Stadspromotie Helmond en natuurlijk voor alle 350 vrijwilligers die ‘fan’ zijn van de Sint en daardoor graag hun medewerking verlenen”, licht Monique haar werk in de krant toe. Op de vraag van de journalist wat zij zoal achter de schermen heeft gedaan, licht zij toe: “Veel naai- en verstelwerk, We hebben laatst nog alle zwartepietenpakken versteld. De biezen van honderden pakken gehaald, gewassen en weer opnieuw aangezet. Daarnaast verricht ik allerlei hand- en spandiensten, ik rol posters op, heb meegeholpen met het maken van tafellopers, buttons, kransen en versieringen voor het kasteel”.
Hoewel het kasteel al een tijdje op volle toeren draait, is Monique nog niet klaar. Zij legt uit: “Samen met andere vrijwilligers helpen we de pieten iedere morgen bij het opstaan”. De journalist concludeert dan ook dat Monique een bezige bij is. Dat ziet hij goed want Monique zegt: “Ik kan gewoon niet stilzitten. Ik wil wat doen. Zo zit ik in elkaar. Ik heb altijd wat gedaan, of gewerkt of vrijwilligerswerk gedaan. Ik vind het een normale zaak dat iemand zich inzet voor de samenleving. En daar behoeft wat mij betreft niets tegenover te staan. Als je ziet hoe mensen, jong en oud, genieten van Kasteel van Sinterklaas. Dat is een prachtig gezicht. Daar doe ik het voor.”

Geen opmerkingen: