dinsdag 30 november 2004


Etiquettevraag


Het pinkje van Ad.Delft – Hoe hoort het nu? Wat wordt er van je verwacht als je bij iemand aan tafel wordt uitgenodigd voor een fraai diner. Op de uitnodiging lees ik wel een kledingadvies, maar ik weet niet wat er aan tafelmanieren van me wordt verwacht. Zeker in het buitenland leidt dat nog wel eens tot verrassende taferelen. Van mijn moeder leerde ik: niet met volle mond praten, rechtop zitten, niet voor iemand langs reiken, geen ellebogen op tafel, niet met bestek zwaaien, niet prakken, enzovoort. Daarmee kom ik nog steeds een heel eind. Maar ik heb nog steeds een prangende vraag. Waar laat ik mijn pinkje als ik thee of koffie drink. Hef ik dat, net als Ad, parmantig omhoog of sluit ik het aan bij de andere vingers? Wie helpt me de winter door met mijn vingertje. Het seizoen van dineren staat weer voor de deur en ik wil het nu wel eens goed doen.

Geen opmerkingen: