maandag 1 november 2004


De jonge meester


Corien na afloop van ons bezoek voor het Mauritshuis.Den Haag – Corien & ik brachten de afgelopen zondagmiddag door in het Mauritshuis om
de tentoonstelling over Carel Fabritius
, een van onze beroemde stadsgenoten, te zien. Het was druk, maar niet te druk om de werken van deze leerling van Rembrandt rustig en op ons gemak te kunnen bekijken. Na afloop vonden ook wij dat hij ongetwijfeld een van de geniaalste en veelzijdigste schilders van de Hollandse 17de eeuw was. Hij is heel bekend om het Puttertje dat hij in 1654 vlak voor zijn dood schilderde. Dit portretje van een distelvinkje behoort tot de vaste collectie van het Mauristhuis. Daarom kende Corien & ik dat natuurlijk al wel. Zijn werk blijkt van grote invloed op het werk van andere beroemde Delftenaren zoals Johannes Vermeer, Pieter de Hooch en Emanuel de Witte. In 1654 ontplofte in de Delftse binnenstand een kruitmagazijn. Daarbij kwamen honderden mensen om het leven. Carel Fabritius, die in de Doelenstaat woonde, was een van hen. Bovendien gingen ook veel van zijn schilderijen verloren. Op het moment van de ramp was hij juist een portret aan het schilderen van de koster van de Oude Kerk. Ook de koster kwam om het leven. Nu zijn de overgebleven meesterwerken weer bij elkaar gebracht. We konden niet alleen genieten van het Puttertje maar ook van o.a., de Schildwacht en het Gezicht in Delft met de muziekinstrumentenverkoper.Zijn hele oeuvre is in het Mauritshuis te zien. De werken behoren tot de mooiste en beroemdste Hollandse schilderijen.
Het perspectief van Gezicht in Delft met de muziekinstrumentenverkoper.lijkt niet te kloppen. De straten lopen bol en scheef. Dit is geen onhandigheid, maar juist zeer vernuftig. Fabritius maakte dit schilderijtje namelijk voor een halfronde kijkkast. Alleen als het door een klein gaatje wordt bekeken, klopt de dieptewerking.
Ontdek hier Fabritius’ bedoeling met Gezicht in Delft.
Op de tentoonstelling gaat men uitgebreid in op Fabritius’ ingenieuze spel met ruimtelijke illusie. Niet alleen is Gezicht in Delft te zien, maar ook een kijkkast waarin de oorspronkelijke functie van het schilderij gereconstrueerd is.

Geen opmerkingen: