zaterdag 5 juni 2004


Oranje maakt saamhorig


De Zutfensestraat in ScheveningenDelft – Nog voordat bondscoach Dick Advocaat de selectie voor het Europees Kampioenschap voetbal in Portugal bekend maakte, begonnen de straten al oranje te kleuren. Ik zie het overal in mijn omgeving. Dit zijn foto's van een straat in Scheveningen. Ik was in de buurt voor m’n werk en maakte deze kiekjes. De samenhorigheid viert weer hoogtij.
Het koningshuis en sportevenementen worden door veel landgenoten geassocieerd met het Oranjegevoel. Belangrijke vertolkers van onze gevoelens van samenhorigheid zijn kennelijk koningin Beatrix en Studio Sport.
Er staan dan ook weer een paar echte oranje gebeurtenissen op de nationale agenda. Dat zijn de doop van prinses Amalia en het EK. Naast voetbal is volgens mij het schaatsen de tweede ‘Oranje’ sport. Dat leid ik af uit de kleding van de supporters. Ik las in mijn krant dat uit een onderzoek is gebleken dat ruim tien procent van de Nederlanders denkt dat Nederland het EK voetbal wint. Bijna de helft denkt dat Oranje zeker op het erepodium komt te staan. Slechts een minderheid denkt dat Oranje niet in één van de finalerondes speelt of geeft aan het niet te weten.
De Zutfensestraat in Scheveningen Corien & ik waren vandaag even bij Blokker om een cadeautje voor Ad & Els uit te zoeken. Daar zag ik dat de oranje petjes, shirtjes, slingers, vlaggetjes, koppen, glazen en fluitjes in grote stapels over de toonbank gingen. En toch is de echte gekte nog niet begonnen. Wacht maar eens als we straks van Duitsland winnen. Of laat ik me nu ook meeslepen in de oranje koorts. En hoe meer we winnen, hoe meer we verdienen. Bij de STER verwachten ze in ieder geval een topzomer. Reclamespotjes rond de EK worden flink prijzig. Zo kost dertig seconden reclame in de rust van Nederland – Duitsland (op 15 juni) 74.000 euro. Voor de laatste groepswedstrijd tegen Letland kost een spotje 67.500 euro. Corien & ik zullen dit alles niet in Nederland meemaken. We zitten in Engeland. Maar Corien neemt haar strooien hoed met oranje band en sjerp mee. Als we winnen draagt ze die de volgende dag trots bij de lunch in het grootste restaurant van Manchester. We willen toch iets van het oranjegevoel meebeleven.


Geen opmerkingen: