donderdag 27 juni 2002


Hoe komt Nienke in Sydney?


Nienke kijkt door haar zebrabril naar de hoge gebouwen in SydneySydney – Aan de Australische oostkust ligt Sydney. Het is een forse stad van zo’n 1800 vierkante kilometer. Hoeveel kans heb je dat je in zo immense stad een bekende tegenkomt? Er wonen bovendien zo’n vier miljoen mensen. Dat maakt de kans op een toevallige ontmoeting ook al niet groter. Daar komt nog bij dat het centrum van deze metropool wordt bewoond door een kleurrijke mix van bevolkingsgroepen. De kans om herkent te worden, neemt alweer af. Aanvankelijk woonden er vooral mensen van Britse en Ierse afkomst. Nu zijn er ook grote aantallen Italianen, Grieken, Joegoslaven, Libanezen en Turken op deze plek neergestreken. De laatste decennia komen er ook steeds meer immigranten uit Thailand, Cambodja, de Filippijnen en Hong Kong bij. En dan heb ik het nog niet over de Europese jongelui die hier met een rugzak rondtrekken. Hoe groot is dan de kans dat je een klein Brabants meisje tegenkomt? Gering zou ik zo zeggen. Zo’n meisje moet je in zo’n wereldstad toch makkelijk over het hoofd zien. Toch kreeg ik deze foto toegestuurd. Eerst dacht ik dat ik gefopt werd. Ik meende een Schwalbefoto te hebben ontvangen. Maar nu weet ik beter. Er zijn geen afstanden meer. Een weekendje Sydney is gewoon mogelijk. Ook voor Nienke