woensdag 3 april 2002


Waarden & normen in de keuken


De foto is helaas niet langer beschikbaar.Eindhoven – Elk huis kent z’n eigen culinaire waarden & normen. Wat eten we en waar eten we. Daar mag niet van worden afgeweken. Het is een set van harde regels. Een voorbeeld: Eten doen we aan tafel en niet met een bordje op schoot voor de tv. Behalve als het patat is of een andere gemakmaaltijd. Dan mag er weer wel een bordje op schoot verschijnen. Er zo ook regels over wat we eten. Een voorbeeld: Sommigen onder ons eten geen macaroni met ham en kaas. Ook allerlei sausen op basis van tomaat en basilicum zijn ze niet gewoon. Zij genieten alleen van de korte bleke sliertjes indien ze zijn bestrooid met suiker en kaneel. Het gebruik van zoetigheid op macaroni beschouwen wij in Delft als een barbaars Hollands ritueel. Ook in ons huis is er een heilige regel. Die heeft te maken met het bakken van patat en kroketten. De regel is: In nieuw vet bak je patat en in oud vet bak je kroketten. Mijn echtgenote kan zelf uitleggen waarom. Zij vindt het absoluut decadent om kroketten in nieuw vet te bakken. Kroketten behoor je in oud vet te bakken en vis bakken in diep vet wordt door haar absoluut niet getolereerd. Dat mag pas in vet dat daarna direct wordt weggekieperd.
En de kinderen? Hebben zij de regels van hun moeder overgenomen? Glunderend stuurden ze een foto waarop kroketten in splinternieuw vet worden gedompeld. Tja ik moet bekennen dat ik er wel honger van kreeg. Dus ik denk dat ik maar weer eens bij de kinderen ga eten.